الأربعاء، 20 أبريل 2011

ترجمة 1 _ بيان مجلس الشيوخ بشأن الحرية الاكاديمية


بيان مجلس الشيوخ بشأن الحرية الاكاديمية


ان قيمة الجامعة كمؤسسة علمية تكمن في قدرتها علي المطالبة بتفسير ومراجعة وتجديد الافكار المسلم بها , كما تكمن في تشجيعها للتفكير الحيوي الموضوعي ومن ثم دعمها للتطوير واختبار النظريات . ولوفاء الجامعة بهذا الدور يجب ان يكون لدي الهيئة العلمية التابعة للجامعة حقا وواجبا ايضا في ممارسة اصدار احكامهم المهنية في التدريس والبحث وفي نشر نتائج بحوثهم دون تدخل اي من الحكومات , ادارة الجامعة, الاعلام او حتي من الشركات الخاصة او اي من المنظمات .
  • اجراء بحوثهم ونشرها واعلان نتائجها في الوقت المناسب لذلك .
  •  دورهم الفعال في تعريف مضمون واساليب التدريس .
  • حرية القراءة علانية ً دون الخوف من ان يتم تصنيفة وفقاً للنوعية التي يقوم بقراءتها .


 ففي جامعة " ماكواري" علي المعلمين والباحثين الالتزام بمجموعة من القواعد الاكاديمية الصارمة تشمل تعهدا بالامانة الفكرية والاستخدام المناسب للادلة العلمية وعلي مناقشاتهم ان تكون حاسمة, وتبرز اهمية تلك القواعد عند قيام الهيئة العلمية التابعة للجامعة بالتعليق في المنتديات العامة خارج الجامعة او بالتعليق من خلال وسائل الاعلام .غير مسموح للاكاديميين في الجامعة بالتصريح بشيء يخص اوضاعهم تحت اي ظرف من الظروف , ولا ان يتم تفويض اي منهم بانزال عقوبة غير مبررة بالآخرين الا انة في حالة التزامهم بالقواعد كاملة فان ذلك يمنحهم الحرية في المطالبة بتفسير اغلب القيم والمعتقدات الاجتماعية وان كانت جوهرية بالنسبة للمجتمع وذلك لاشباع روح البحث الحر .

وعلي الرغم من ذلك فان القيم التي يتبناها الطلبة او هيئة التدريس عليها ان تحظي بالاحترام وان كانت محل تساؤل . تشمل الحرية الاكاديمية  مسئوليات مشتركة في ممارسة الرقابة المهنية والكفاءة في ادارة عمليتي التدريس والبحث واخضاع العمل الاكاديمي لاشراف الآخرين بجانب الاخذ بعين الاعتبار الاثر الذي يمكن ان يحدثة عمل شخص ما علي الآخرين , ان الحرية الاكاديمية لا تشمل الاعتداء علي قدرات آخرين علي الاشتغال بالتدريس والتعليم بجانب المناقشة والبحث العلمي .

تعد الحرية الاكاديمية جوهرية في العمل الاكاديمي في الجامعة , وهي ايضا ممثلة للقيم التي ترعاها الجامعة وتكافح بها في سبيل صقل المجتمع . يستطيع المعلمون والباحثون الوفاء بالتزامهم نحو المجتمع فقط في سياق من الحرية الاكاديمية , علاوة علي ذلك فانة علي الرغم من ان الجامعة ترعي وتدافع وتسعي الي الارتقاء بحق الناس جميعا وحاجتهم للوصول الي الحرية الاكاديمية ,  تظل الحرية الاكاديمية تجسيد لالتزام المؤسسة الجامعية نحو المجتمع .

ملحوظة :
هذا الاعلان يخص رؤية مجلس الشيوخ بشأن الحرية الاكاديمية وهي لا تعد وثيقة سياسية ويجب ان يتم قراءتها في ضوء ارتباطها بباقي المستندات مثل السياسات الاعلامية للجامعة وميثاق المبادرة .

هذة الورقة مصدقة من مجلس الشيوخ الاكاديمي  بتاريخ 10 اكتوبر 2006  


ترجمة : امنية علي الدين

Omniagad16@yahoo.com






النص الاصلي :

 
Senate Statement on Academic Freedom



The University's value as an institution of learning depends upon its ability and its determination to challenge, revise and renew accepted ideas, its encouragement of vigorous debate, and its support for the development and testing of theories. For the University to fulfill this role, its academic staff must have the right and duty to exercise their own professional judgment in engaging in teaching and research, and to disseminate the results of that research, without undue interference from governments, the University’s administration, the media, private corporations and other organisations.
Academic freedom includes the right and duty of staff to:
  • Carry out research and disseminate and publish the results in a timely way.
  • Play a significant role in determining the curriculum and the standards and methods of teaching.
  • Read broadly and without fear of being judged on what they read.

Researchers and teachers at Macquarie University are bound by high academic standards, including a commitment to intellectual honesty, rigour in the construction of arguments, and the appropriate use of evidence. The maintenance of these standards is especially important when staff comment in public forums outside the university, including the media. Academics are not in the privileged position of being able to say whatever occurs to them on any matter whatsoever, nor are they entitled to inflict gratuitous damage on others, but when they act with high professional standards, researchers and teachers should be free to challenge the most fundamental values and beliefs of society in the spirit of open inquiry.

Students and staff should be able, however, to expect that their right to hold values of their own choosing will be respected even when those values are being questioned.  Academic freedom carries associated responsibilities to exercise professional care and competence in the conduct of teaching and research, to subject academic work to the critical scrutiny of others, to consider the impact that one’s work may have on others, and not to impinge on the ability of others to engage freely in teaching and learning, research, and academic debate.

Academic freedom is fundamental to the academic work of the University itself.  It is also emblematic of the values that the University stands for and strives to cultivate in the wider society. Teachers and researchers can only fulfill their obligation to society in a context of academic freedom. More than this, however, since the University stands for, promotes and defends the right and need of all people to have access to open debate, academic freedom is the enactment of the University's commitment to society.

NOTE
This is a statement about Academic Senate’s views concerning academic freedom.  It is not designed to be a policy document, and it should be read in conjunction with other documents, such as the Enterprise Agreement and the University’s media policy.



Endorsed by Academic Senate
10 October 2006

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق